ارتباط در پیام‌رسان تماس با مهرگان نسوز

ورق نسوز کلینگریت تا تولید واشر کلینگریت نسوز (1)

 

تولید واشر کلینگریت نسوز / سیر تا پیاز واشر کلینگریت

واشر یا گسکت  (gasket) اصطلاحا به درزبند اطلاق می شود که مابین فضای خالی دو شی یا اتصال قرار میگیرد تا باعت اتصال و مانع نشت مایعات یا گاز شود.

واشرها در آببندی صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد و انواع متفاوتی بر حسب اندازه،جنس،ساختار و … تقسیم می شود.

واشر های آببندی بسته به نوع جنس عبارت است از؛واشر کلینگریت یا همان واشر نسوز(Non-Metallic/Compressed Gasket)،   واشر لاستیکی(Rubber Gasket)، واشر تفلونی (Ptfe gasket)،واشر فیبری (phenolic sheet gasket)،واشر کربنی یا گرافویل(Geraphoil Gasket)،واشر گرافیتی(graphite gasket)،واشر نمدی(felt industrial gasket)،واشر ویکتوری یا ویکتوریا(vegetable fiber gasket)، واشر چوب پنبه(Rubber Cork gasket) و … که اینجا به واشر کلینگریت می پردازیم و در پست های اتی به هر کدام از این واشر ها به طور مفصل پرداخته می شود.

از ورق واشر کلینگریت تا واشر کلینگریت / تولید واشر کلینگریت نسوز

یکی از معمول ترین و پرکاربردترین واشر اببندی نسوز واشر کلینگریت است.این نوع واشر همانگونه که از نامش پیداست از ورق نسوز کلینگریت یا بعبارت دیگر از ورق واشر کلینگریت تولید می شود.جهت مطالعه بیشتر در مورد این نوع ورق می توانید به بخش ورق نسوز سایت مهرگان نسوز مراجعه کنید.

ابعاد و اندازه های رایج واشر کلینگریت نسوز / تولید واشر کلینگریت نسوز

واشر نسوز خصوصا واشر نسوز کلینگریت معمولا در ابعاد استاندارد ASME B16.21 در کلاس های متفاوت

150.300.600 CLASSوبه صورت اینچ(2.54 سانتیمتر) در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی تولید می گردد.علاوه بر این ابعاد PN10.PN16,…  نیز مورد استفاده قرار می گیرد.این ابعاد توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا تهیه شده است.

تولید واشر کلینگریت نسوز

کاربرد رایج واشر کلینگریت / ابعاد و اندازه های رایج واشر کلینگریت نسوز / تولید واشر کلینگریت نسوز

مواد یا متریال ورق واشر کلینگریت به عنوان درزگیرهایی هستند که برای محیط های مختلف در صنایع شیمیایی،پالایشگاه ها و…. کاربردهای حرارتی و مقاوت  در برابر فشار نقش اساسی دارند. با توجه به این موضوع سه عامل مواد، طراحی و کیفیت در واشر نسوز تعیین کننده عملکرد واشر کلینگریت در آن محیط هستند.

از آنجا که واشر از نوع کلینگریت میتواند گرما و حرارت بالایی را تحمل کند، رایج ترین کاربرد این نوع واشر ها کاربرد صنعتی آن به عنوان آببند یا درزگیر می باشد.

تولید واشر کلینگریت نسوز

علاوه بر این چون واشر کلین گریت از نشت مایعات و گازها بین اجزا و اتصالات جلوگیری می کند گزینه مناسبی برای آببندی اتصالات مخازن سوخت و بخار است.

واشر کلینگریت؛ آزبستی یا بدون آزبست؛ تفاوت ها،مزایا و معایب

چرا واشر آزبستی منسوخ شد؟

واشر کلینگریت آزبستی چندین سال در این صنعت مورد استقبال و استفاده قرار می گرفت تا اینکه نگرانی ها در مورد خطرات آزبست برای سلامتی انسان این گزینه را مقابل تولید کنندگان ورق واشر قرار داد که بدنبال گزینه مناسبی جهت جایگزین با ورق های آزبستی باشند.

تولید واشر کلینگریت نسوز

در واقع آزبست در فرآیند تولید ورق واشر کلینگریت فقط برای پرسنلی که به طور مداوم در تماس مستقیم بودند نگرانی محسوب می شد.

تولید واشر کلینگریت نسوز

بعبارت دیگر قرار داشتن الیاف آزبست در واشر نسوز ایمن تصور می شود و خطری برای مصرف کننده ندارد، زیرا ازبست به هنگام تولید ورق نسوز توسط کارگرانی که به شکل مستقیم در ارتباط بودند استنشاق می شد و در دراز مدت در ریه جمع شده و باعث بوجود امدن مشکلاتی برای سلامتی آنان می شد.

تولید واشر کلینگریت نسوز / تفاوت واشر کلینگریت آزبستی و غیر آزبستی در چیست؟

آزبست اگرچه به عنوان ماده مضر شناخته شد اما به لحاظ اقتصادی نسبت به واشر نسوز غیر آزبستی مقرون به صرفه است. علاوه بر این الیاف آزبست در برابر حرارت و گرما مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. به همین دلیل در محیط های با دمای بالا واشرهای کلینگریت آزبستی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.
در مقابل تولید کنندگان ورق های بدون آزبست با حذف آزبست از موادی مانند گرافیت، تفلون و الیاف معدنی جهت تقویت ورق واشرهای خود استفاده کردند. این الیاف نیز در برابر حرارت و فشار نیز مقاوم هستند.
واشر های آزبست برپایه سیلیکات ساخته می شوند،در حالی که واشر های بدون آزبست برپایه مواد کربنی(carbon-based) یا ارگانیک(organic materials) مبتنی بر کربن، الیاف آرامید (Aramid fiber) و فایبر گلس(Fiberglass) و سایر الیاف معدنی تولید می شوند. این مواد در محیط هایی که مقاومت در برابر آب و روغن ضروریست قابل استفاده است.
خلاصه اینکه با توجه به اینکه واشرهای نسوز بدون ازبست برپایه کربن یا مواد آلی است می تواند نسبت به واشر های کلینگریت آزبستی ایمن تر باشد.
در واقع سازندگان این نوع ورق ویژگی‌های خاصی به آن افزوده اند که ممکن است مزیت برتری ویژه ای نسبت به ورق های آزبستی داشته باشند با این حال هنوز در برخی کشورها با قبول این تفاوت از واشرهای آزبستی کلینگریت استفاده می شود